Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie zaczął w poniedziałek odbiór techniczny systemu masztów, które mają ostrzegać mazurskich żeglarzy przed załamaniem pogody. System może się do końca nie sprawdzić, gdyż prognozy dla Mazur nie są dokładne - uważają ratownicy.
Zbudowany za 5 mln zł system ostrzegania żeglarzy przez nagłym załamaniem się pogody na mazurskich jeziorach składa się z 17 wysokich masztów, które stanęły wzdłuż całego Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Na szczycie każdej z wysokich na 25 metrów konstrukcji zawieszone są lampy, które emitują widoczne w każdej pogodzie w promieniu 8 km żółte światło - przy dobrych prognozach meteo lampy będą pulsować 40 razy na minutę, a w razie zbliżającego się niebezpieczeństwa częstotliwość wzrośnie do 90 błysków na minutę. Zarządca systemu będzie zwiększał częstotliwość błysków na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
System ostrzegania dobrze ocenia szef mazurskiego WOPR Zbigniew Kurowicki. Uważa on jednak, że może się nie sprawdzić. "Rzecz leży u podstaw, czyli w prognozach pogody. System ten ma być włączany, gdy są niepomyślne prognozy dla Mazur. A w tej chwili nie ma dokładnych prognoz dla Mazur, bo w tym regionie nie ma radaru pogodowego, który pozwala na precyzyjne ich stawianie. Najbliższe takie radary są w Legionowie i Gdańsku; nie pokrywają swym zasięgiem Mazur" - powiedział Kurowicki. Jego zdaniem, gdy maszty będą włączane, a burza nie nadejdzie, żeglarze przestaną zwracać uwagę na sygnały świetlne.
Obawy Kurowickiego podziela także Dariusz Bogacz. "Mnóstwo razy rozmawialiśmy o tym radarze pogodowym, ale jego ustawienie jest wyłącznie w kwestii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. My nie możemy realizować zadań, które do nas nie należą" - powiedział Bogacz i dodał, że RZGW również obawia się, że kosztowny system może nie spełnić swojej roli właśnie z powodu niedokładnych prognoz dla Wielkich Jezior Mazurskich.
Prace nad projektem automatycznego systemu powiadamiania żeglarzy o niebezpiecznych zjawiskach meteo rozpoczęto po tzw. białym szkwale nad mazurskimi jeziorami, który przed trzema laty spowodował śmierć 12 osób. Gwałtowna burza i wiatr wiejący z prędkością 130 km/godz. wywołały wówczas trzymetrowe fale, które zatapiały jachty i żaglówki. Blisko 70 osób wyłowili z wody ratownicy.
Miejsca, w których znajdują się maszty - ( Współrzędne geograficzne )
1. Jezioro Mamry, Skłodowo - ( 21 43 26.55” 54 09 23.39 )
2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo - ( 21 43 10.08 54”11 51.84 )
3. Jezioro Święcajty, Ogonki - ( 21 48 24.05” 54 10 58.94 )
4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn - ( 21 31 51.83” 53 55 49.75 )
5. Jezioro Roś, Łupki - ( 21 51 34.70” 53 39 08.10 )
6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki - ( 21 37 13.90” 53 45 53.60 )
7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) - ( 21 47 54.18” 54 00 20.61 )
8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur - ( 21 43 55.36” 54 02 10.61 )
9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg - ( 21 40 34.14” 54 06 07.55 )
10. Jezioro Jagodne - ( 21 43 35.43” 53 56 01.33 )
11. Jezioro Boczne, Bogaczewo - ( 21 45 00.05” 53 57 48.69 )
12. Jezioro Łuknajno - ( 21 40 41.04” 53 47 09.92 )
13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty - ( 21 49 11.56” 53 45 49.40 )
14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg - ( 21 41 45.05” 53 43 06.51 )
15. Jezioro Bełdany, Kamień - ( 21 33 42.63” 53 43 21.04 )
16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński - ( 21 46 52.56” 53 41 17.70 )
17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki - ( 21 32 33.66” 53 51 50.70 )